دایره رنگ به 12 بخش تقسیم می‌شود که از آن میان 3 رنگ قرمز،‌آبی و زرد، رنگ اصلی است . اگر این سه رنگ را ازدایره رنگ بیرون بکشیم و درجای خود به یکدیگر وصل کنیم ، یک مثلث متساوی الضلاع به دست خواهیم آورد که رنگ قرمز در راس آن ، رنگ زرد در انتهای ضلع راست ورنگ آبی در انتهای ضلع چپ مثلث قرار می‌گیرد . این سه رنگ را رنگهای اصلی و درجه اول نامیده‌ایم.
سه پله رنگی که مابین رنگهای اصلی می‌بینید، در واقع نمایش تلاشی است که این رنگها برای نزدیک‌تر شدن به یکدیگر انجام می‌دهند. رنگ قرمز به تدریج با روشن‌تر شده به وسیله آمیزش با زرد و عبور از نارنجی و پرتقالی ‌بالاخره به زرد نزدیک می‌شود و رنگ زرد نیز به همین ترتیب با پذیرش پله به پله رنگ آبی و ایجاد طیفی از سبز و زنگاری به آبی نزدیک می‌شود و با همین روش رنگ آبی را قبول رنگ قرمز و ایجاد طیفی از کاربنی و بنفش بار دیگر به قرمز نزدیک می‌شود.
اتصال دایره میانی به 3 طیف،‌ یک مثلث متساوی الاضلاع معکوس، از سه رنگ نارنجی،‌زنگاریو بادمجانی می‌سازد، که در اولی قرمز و زرد، در دومی زرد و آبی و در سومی آبی و قرمز تقریبا به یک میزان جلوه می‌کند. این مثلث دوم معکوس را رنگهای درجه دوم می‌نامیم.
شش رنگ باقی مانده در اطراف این دو مثلث در دایره رنگ،‌ رنگهای درجه سوم است که ترکیبهایی غیر منظم و نابرابر از تداخل دو رنگ اصلی است. این چرخه همان گردونه‌ای است که اگرآن را خوب یاد بگیرید می‌توانید از تمام دنیای رنگ عبور کنید.
مطمئن باشید هنوز هم ترکیب تازه‌ای وجود دارد و از آن رنگی متولد می‌شود که پیامی جدید داشته باشد. شاید که شما حامل این پیام باشید.
۱۳۸٥/۱۱/٢۸ساعت ٩:۱۸ ‎ب.ظ توسط firoozfard farkhonde نظرات ()
تگ ها:

بسمه تعالي

کتب کمک آموزشی رشته هنر شاخه کاردانش

ردیف

عنوان

نویسنده

مترجم

انتشارت

1

شیوه تذهیب

اردشیر مجرد تاکستانی

 

یساولی

 2

شیوه تشعیر

اردشیر مجرد تاکستانی

 

یساولی

 3

آموزش قدم به قدم هنر تذهیب فرش

محمد رضا هنرآموز

 

سروش

  4 

نقاشی ایرانی از دير باز تا امروز

 روبین پاکباز

 

زرين وسيمين

 5

چهره سازی با آبرنگ

چارلز رید

ع. شروه

یساولی

6

منظره سازی با ابرنگ

چارلز رید

ع. شروه

یساولی

 7

 کتاب هنر

 هربرت رید

یعقوب آژند

مولی

 8

صد ویک معرق

غلامرضا اسماعیل زاده

 

 

 9

شیوه طراحی ذهنی

ناصر پلنگی

 

سروش

 10

هنرهای تجسمی

دکتر محمد حسین حلیمی

 

احياء كتاب

 11

تاریخ هنر

پرویز مرزبان

 

علمي و فرهنگي

  12

كتاب رنگ

 جوهانز- ایتن

محمد حسين حليمي

وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي

 13

طرحهاي تزئيني

ج.بروس –گرگوري ميرو- گرايس باخ

يوسف كيوان شكوهي

گارگاه هنر

 14

 آموزش طرح و تذهيب

حسينعلي ماچياني

 

يساولي

 15

آموزش گل ومرغ

حسينعلي ماچياني

 

كلهر

 16

هنر اسلامي

ارنست كونل

مهندس هوشنگ طاهري

توس

17

شيوه طراحي

محسن وزيري مقدم

 

 

 18

تشعير

اردشير مجرد تاكستاني

 

نشر شاهد

19

كمال الدين بهزاد

قمرآريان

 

آريان ، قمر

 

20

تذهيب كاري  و تذهيب كاران ايراني

محمد حسن زكي

محمد علي خليلي

اقبال

21

ناتوراليسم ايراني

 

 

فرهنگسرا ( يساولي)

22

مجموعه ی مینیاتورها

محمد علی زاویه

ساموئل بابایان

 

23

آشنایی با آثار مینیاتورهای ایران

آرتورابهام پوپ

حسین نیر

بهار

24

كاربرد رنگ و تكنيك هاي نقاشي

با دو جكس  تي مر

عربعلي شروه 

 

25

فوت و فن نقاشي

فوتيس ويليز

عربعلي شروه

بهار

26

آواي نو گلان براي نقاشي

مرتضي مميز

 

 

27

نقاشي با آبرنگ ( در 10 درس )

توني كاچ

عربعلي شروه

 

28

راهنماي مواد و اسلوب  ها ـ طراحي و نقاشي

رويين پاكباز

 

انتشارات فرهنگ معاصر .

29

چگونه رنگ را ببينيم و نقاشي كنيم

آرتوراشترن

عربعلي شروه

فرهنگسرا ( يساولي )

30

شيوه طراحي نقوش جانوري و گياهي

حسين عصمتي

 

عابد

 

 

 

 

 

۱۳۸٥/۱۱/٢۸ساعت ٩:٠٦ ‎ب.ظ توسط firoozfard farkhonde نظرات ()
تگ ها:
شايد بتوان تاريخ آرايش و تذهيب قرآن را همزمان با نوشتن آن دانست به اين معني كه نخست به منظور تعيين سر سوره ها، آيه ها، جزوه ها و سجده ها آن را به نوعي تزئين مي كردند. رفته رفته علاقه مفرط مسلمانان به قرآن و همچنين عشق به تجمل، هنرمندان را بر آن داشت تا در تذهيب آن دقت بيشتري به كار برند و در نتيجه اين آثار از سادگي بيرون آمد و جنبه تزئيني به خود گرفت به خصوص قرآن هايي كه در براي امرا و بزرگان نوشته مي شد. اين امر خود يكي از علل توجه هنرمندان به تزيين بيشتر و موجب تكامل فن تذهيب شد.
به گزارش ميراث خبر مهدي مكي نژاد، عضو گروه هنر هاي سنتي فرهنگستان هنردر باره منشاء هنر تذهيب مي گويد: « دقيقا نمي توانيم بگوييم منشاء اين هنر ايران است اما آنچه مسلم است اين است كه اين هنر از دوران ساسانيان به صورت گچبري هاي ديوار و حتي پيش از آن به صورت نقوش روي سفالينه وجود داشته است. كه بعد از اسلام اين نقوش و حجاري ها وارد كتاب ها مي شود و بيشتر خودش را نشان مي دهد.»
از طرز تذهيب و آرايش قرآن هائي كه قبل از قرن سوم هجري تدوين شده اطلاع چنداني در دست نيست. اصولا درباره هنر نقاشي و مذهب كاري در قرون اوليه اسلام اطلاع زيادي در دست نيست. قرآنها نفيس غالباً به دستور سلاطين و امراء وقت تهيه مي شدو هنر مندان سعي مي كردندآنرا كه بطرز بسيار عالي آرايش كنند.
قديمي ترين قرآن هاي باقي مانده از قرون اوليه اسلام همگي به خط كوفي است، نقش و تزئين آنها تقريباً يكنواخت بوده فقط در صفحه اول وگاهي دو صفحه آخر با نقوش هندسي آرايش مي شدند. سر سوره ها نيز غالباً داراي نقوش تزئيني بوده و عموماً در سمت راست آنها يك يا چند گل درشت وترنج طرح مي زدند. شروع سوره و اسم آن را هم به قلم زر مي نوشته اند و نقطه هاي حروف را با رنگ قرمز و سبز يا زعفران و آب طلا مشخص مي كردند. محل حزب و ساير علامات هم به همين شيوه مزين مي شد.
چون ايراني هاي مانوي مذهب، كتاب ديني خود (ارژنگ يا ارتنگ) را كه به وسيله ماني منقوش و مزين مزين ديده بودند بعد از ايمان آوردن به اسلام به تزئين قران رو آوردند. اما احتمالا به دليل اينكه اسلام شكل و تصويررا نهي كرده و مكروه دانسته هنر مندان براي ارضاء حس هنري خود به تزئين و تذهيب رو آوردند.
صفحات بدست آمده از كاوشهاي علمي تورفاني نشان مي دهد كه نقاشان و خطاطان آن زمان توانسته اند به نحو زيبائي خطوط را با نقوش تركيب كنند. اين سبك در دورا ن اسلامي متداول و معمول شد.
مكي نژاد درباره اين هنر در دوران اسلامي مي گويد:« مهم نيست كه مبداء اين هنر ايران بوده است يا نه اما مسلم است كه اين هنر در ايران تكامل پيدا ميكند و نظم هندسي خاصي به خود گرفته است. تنها در ايران است كه تذهيب به اين شكل، با اين نظم و با اين هندسه ديده شده است. كار هاي مشابهي كه عرب ها يا چينيان انجام داده اند در مقابل آثار ايراني بسيار ضعيف جلوه مي كند. پراكندگي رنگ ها و نقوش هندسي اقوام ديگر هنوز هم به پختگي كامل نرسيده است.تذهيب ايراني واقعا بي نظير است.»
در قرون اوليه دوران اسلامي به همان اندازه كه به خوشنويسي توجه مي شد فن آرايش و تذهيب نيز مورد علاقه بزرگان و اميران بود تا جائي كه در نقاط مختلف ايران به خصوص خراسان، مراكزي جهت تعليم و پرورش علاقمندان در اين فن به وجودآمد و رفته رفته فن تذهيب راه كمال را طي كرد.درقرون اوليه دوران اسلامي، خود خطاطان كار تذهيب را به عهده داشته اند ولي به تدريج تقسيم كار بين هنرمندان متداول و مرسوم شد. به احتمال قوي اول خطاط و خوشنويس كار خود را انجام مي داد، يعني نسخه كتاب و يا قرآن را مي نوشته و در ضمن كتابت آن مقداري فضا براي كشيدن صور و يا مذهّب كاري در صفحات خالي مي مي گذاشتند، طوري كه بعضي از اين كتاب ها كه هم اكنون در دست است نشان مي دهد كه قسمتي از كار تذهيب ناتمام مانده است.
از قرن ششم به بعد تزئين و تذهيب قرآن ها با روشي كه در دوره هاي قبل به كار برده مي شد فاصله گرفت. تزئينات از سادگي خارج شد و نقوش هندسي جاي خود را به طرح هاي شاخ و برگ دار داده اند اين گلبرگ هاي به هم پيچيده انسان را به ياد نقوش سلجوقي كه بر روي مساجد اين دوره در اصفهان و قزوين و اردستان بنا شده اند مي اندازد.
از دوره سلجوقي تعدادي قرآن هاي مذهّب باقي مانده كه شايد يكي از بهترين و نفيس ترين انواع آن قرآني است با تفسير مجلد كه در سال 584 فراهم شد است. اين قرآن براي مطالعه امير غياث الدين ابوالفتح محمد بن سام تهيه و كاتب آن محمد بن عيسي بن علي نيشابوري است ولي متأسفانه از نام مذهب آن ذكري به ميان نيامده و احتمال فراهم آوردن آن در خراسان از توسط امير غوريان وجود دارد كه قرآن به نام او مصور است.
در اواخر قرن هفتم و اوائل قرن هشتم هجري شهر تبريز يكي از مراكز مهم براي تشويق و پرورش هنر مندان به شمار مي رفت و اين امر موجبات توسعه و تكامل فن نقاشي و تذهيب را فراهم ساخت، به خصوص در اوائل قرن هشتم به همت و سعي خواجه رشيد الدين كه باني ربع رشيدي در نزديكي شهر تبريز است توجه بيشتري براي كتابت قرآن و كتاب و آرايش و تذهيب آنها شد و در نتيجه مكتب جديدي كه به مكتب تبريز معروف است، به وجود آمد كه درهنر نقاشي و فن تذهيب دوره هاي بعد تأثير زيادي داشته است.
از تغييراتي كه در طرز تذهيب و آرايش قرآن و كتاب در اين دوره به وجود آمد،استفاده از اشكال هشت گوش و ستاره دوازده پر به صورت مركب يا مجزا از هم بر سر لوح ها و نيز ستاره هاي آبي رنگ و گل هاي پرپر كوچك براي تزئين است. سر سوره ها نسبتاً پهن و با خط كوفي روي زمينه لاجوردي با شاخ و برگ درشت نقش شده است. در حواشي قرآن نيز گاهي نقش تزئيني از طرح هاي اسليمي ديده مي شود كه از حيث رنگ آميزي بسيار جالب است. علاوه بر رنگ طلا از الوان ديگر چون آبي، قرمز، سبز و پرتقالي نيز استفاده مي شده، روي هم رفته در اين دوره صنعت تذهيب به اوج كمال و ترقي خود رسيده است.
دوره تيموري از دوره هاي بسيار مهم و پررونق و اعلاي هنر مذهّب كاري است. سلاطين تيموري همه مشوق هنر كتاب نويسي بوده اند كه بزرگترين و مهمترين آنها «باي سنقر ميرزا» پسر شاهرخ بوده است. اين شاهزاده علاوه بر اينكه خود به شخصه مردي هنرمند و بهره مند از فنون كتابت و خط و تذهيب و نقاشي بود، جمع كثيري از هنرمندان كه از سراسر امپراطوري تيموري گرد آورده اند كه در دربار و دارالعلم و كتابخانه اي كه در هرات بنياد نهاده بود مي زيستند. در اين شهر كاغذ ساز، خطاط، تذهيب كار، صحاف، رنگ ساب، نقاش و امثال اين قبيل هنرمندان از اهميت بالايي برخوردار بودند.كتب اين شهر از نفيس ترين و زيباترين كتاب هائي است كه تا كنون تهيه شده.
در اين زمان هنرمندان توجه زيادي به ترسيم اشكال، نباتات، گل ها، مناظر طبيعي و گاهي اشكال پرندگان كرده اند. قرآن هاي اين دوره مخصوصاً آنها كه براي شاهرخ و بايسنقر ميرزا فراهم شده در زمره زيباترين تذهيب كاري هاست. طلا و لاجورد يكي از عوامل اصلي كار آنها بوده و در همه حال براي آرايش و تذهيب كتاب و قرآن از آنها استفاده مي شده است.
صنعت تذهيب كه در دوره تيموري راه كمال پيمود در زمان صفويه نيز ادامه پيدا كرد. در اين زمان زمينه ها معمولاً آبي رنگ است و تقسيم ها كوچكتر و به رنگ طلايي و سياه ديده مي شود. طرح هاي تزئيني نيز به رنگ سفيد، زرد، سرخ، آبي و سبز است. تذهيب كاري و نقاشي با طلا در دوره صفويه ترقي كرد. بسياري از نسخ باقي مانده از اين زمان حاشيه بزرگي دارد كه مناظر طبيعي، اشكال انسان و حيوان بر آن نقاشي شده و رنگ طلايي، سبز و زرد در آنها به كار رفته است.
۱۳۸٥/۱۱/٢٧ساعت ۱٠:۳٧ ‎ب.ظ توسط firoozfard farkhonde نظرات ()
تگ ها:
برنامه عملياتي رشته هنر شاخه كاردانش سال 86-85
۱۳۸٥/۱۱/٢٠ساعت ۱۱:٠٧ ‎ب.ظ توسط firoozfard farkhonde نظرات ()
تگ ها:
تاره‌شناسان زمان دقيق نقاشی شدن ماه بر فراز یک مزرعه گندم در جنوب فرانسه توسط ون‌گوگ را تعیین کردند.
تابلوی طلوع ماه، که تاريخ‌نگاران هنر تا مدت‌ها تصور می‌کردند تصويری از طلوع آفتاب است، در ساعت نه و هشت دقيقه شامگاه 13 جولای 1889 خلق شده است.
ستاره‌شناسان با استفاده از عکس‌های هوایی، علم مثلثات، جداول نجومی و معلومات محلی به این نتیجه رسیده‌اند که ونگوگ‌ تنها در اين روز و ساعت می‌توانسته طرح ماه را بر بوم خود ثبت کند.
این ستاره‌شناسان که نتایج تحقیق خود را در مجله اسکای اند تلسکوپ چاپ کرده‌اند، می‌گویند که ون‌گوگ واضحاً سعی در ثبت چیزی داشته که شاهد آن بوده است.
نقاشی رنگ روغن ون‌گوگ بدر کامل ماه را به شکل دایره‌ای نارنجی رنگ نشان می‌دهد که بر فراز صخره‌ای در دل آسمان جای دارد. این صخره امروزه نیز از صومعه سن‌پل در سن‌رمی، جایی که ون‌گوگ برای درمان بیماری روحی خود بستری بود، قابل مشاهده است.
ستاره‌شناسان می‌گویند که ون‌گوگ در طول مدت اقامتش در صومعه سن‌پل، تنها در دو تاریخ قادر به مشاهده بدر کامل ماه بوده است: 16 می و 13 جولای سال 1889.
اما خوشه‌های طلایی گندم که در تابلوی ون‌‌گوگ به چشم می‌خورد.
۱۳۸٥/۱۱/۱٩ساعت ۱۱:٥۱ ‎ب.ظ توسط firoozfard farkhonde نظرات ()
تگ ها:
كلاس ضمن خدمت نقاشي گرگان
۱۳۸٥/۱۱/۱٩ساعت ۸:٥۳ ‎ب.ظ توسط firoozfard farkhonde نظرات ()
تگ ها:

انسانها هنر را برای تسکین خود برگزیده‌اند ، چه هنرمندان و چه مخاطبان اثر هنری در هنر مایه آرامش می‌جویند .
آنچه در هنر به نظر اصل است ،‌ زیبایی است . هرچند در هرزمانی زیبایی را به شکل‌های مختلفی درک می‌کنند.

بعضی هنر را آینه واقعیت‌های موجود درجهان از طبیعت تا زندگی آدمها به حساب می‌آورند .
یعضی زمانی نام هنر را بر چیزی میگذارند که سازنده‌ اش با آن احساس آرامش کند و آنچه در نظر دارد به تمامی بیان کرده باشد .
بعضی می‌گویند ؛ اگر مخاطب به درستی نفهمد که هنرمند چه می‌گوید ،‌ اثر چه ارزشی می‌تواند داشته باشد .
بعضی از شکل اثر حرف می‌زنند که اگر اثر هنری از قواعد و شکل درست هنر پیروی نکند ،‌ یک اثر هنری خلق نکرده است .
اما اکنون همه این گروه‌ها بعد از قرن‌ها بحث می‌دانند که اثر هنری درواقع همه اینهاست . و تک تک این گروه‌ها حق دارند ولی بدون بقیه ناقص هستند .

بسته به آنکه هنرمند چه ابزاری را برای بیان هنرش انتخاب کند ،‌ هنرها شاخه‌های مختلفی را تشکیل داده‌اند

۱۳۸٥/۱۱/۱۸ساعت ۸:۳۳ ‎ب.ظ توسط firoozfard farkhonde نظرات ()
تگ ها:
۱۳۸٥/۱۱/۱۱ساعت ۱۱:۳٦ ‎ق.ظ توسط firoozfard farkhonde نظرات ()
تگ ها:

۱۳۸٥/۱۱/۳ساعت ۸:٢٧ ‎ب.ظ توسط firoozfard farkhonde نظرات ()
تگ ها: