چگونه میتوان طراحی سنتی ایرانی را آموزش داد؟ آیا اصول طراحی نگارگری بر طبیعت استوار است ؟ امروزه در کشورمان به هنر نگارگری سنتی توجه زیادی شده است و هنرمندان جوان بسیاری به این هنر کهن گرایش پیدا نموده‌اند.لذا در این رساله سعی شده تا مراحل مختلف طراحی نگارگری سنتی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.در فصل اول به بررسی ابزارشناسی نگارگری سنتی پرداخته شده است ، که از جمله آن طریقه ساخت قلم‌مو و کاغذ میباشد.شیوه مهره‌زدن کاغذ، نحوه انتقال طرح و رنگ‌گذاری به روی کاغذ، شیوه‌های مختلف پرداز، طریقه خواباندن کاغذ در آب چای و نحوه آهار دادن کاغذ از دیگر موارد ذکر شده در این فصل میباشد.در فصل دوم به بررسی عناصر جاندار (انسان، حیوان) پرداخته شده است .در گروه انسان به توضیح درباره نحوه طراحی چهره، دست ، دستار، جامه و همچنین دونگاره فرشته و درویش توجه شده و در گروه حیوان، جانوران اهلی، وحشی و افسانه‌ای مورد بررسی قرار گرفته‌اند.درفصل سوم به شیوه طراحی عناصر غیر جاندار مانند کوه، ابر، آب و نقوش گیاهی که هر یک دارای الگوهای خاصی هستند، اشاره شده است .در طراحی نگارگری سنتی ایرانی به هر یک از عناصر تشکیل دهنده اثر توجهی خاص شده است ، هر جزء بر طبق الگو و قانون مشخص شکل گرفته است .برای انجام یک اثر نگارگری معمولا یک گروه که هر یک وظیفه خاصی را بعهده داشتند، تشکیل میشده است .استاد معمولا انجام هر قسمت از مراحل کار را به کسی که در انجام آن قسمت مهارت کافی داشته واگذار می‌نموده است .لذا مناسب است تا هنرجویان جوان جهت شناخت بیشتر از این هنر کهن به الگوبرداری از آثار اساتید برجسته این فن پرداخته و بدینوسیله بر مهارت خویش افزوده، و در این راه به جوهر و عمق این هنر بیشتر توجه داشته باشند

نسرین سید رضوی

۱۳۸٧/۸/۸ساعت ٧:۱٧ ‎ب.ظ توسط فرخنده فیروزفرد نظرات ()
تگ ها: